Víte, na co máte v záruční době nárok? Kdy můžete reklamovat vady výrobku, žádat výměnu, opravu či vrácení peněz? A co můžete dělat, když jste v právu, ale prodávající vám nechce reklamaci uznat? Na koho se obrátit? To vše a další zajímavosti naleznete v dnešním článku.
10 rad pro snadnou reklamaci
- Záruční doba je dva roky a v této lhůtě můžete výrobek či službu reklamovat.
- Nemůžete reklamovat nedostatky, které vznikly běžným opotřebením, nesprávním použitím nebo jste si je způsobili sami.
- V případě nákupu použitého zboží může být záruční lhůta zkrácená, a to až o jeden rok.
- Nemůžete reklamovat vady, na které jste již při prodeji dostali slevu.
- Pokud výrobek necháte při reklamaci opravit a stejnou vadu reklamujete po třetí, máte nárok na vrácení peněz.
- Reklamujete-li do 6 měsíců od nákupu, bere se jako fakt, že závada existovala již při převzetí zboží (pokud prodávající neprokáže opak) – v této lhůtě můžete žádat opravu či výměnu zboží za nový kus (navrhované řešení uveďte v reklamačním formuláři).
- Prodávající může reklamaci zamítnout – pokud s jeho vyjádřením nesouhlasíte, můžete si obstarat znalecký posudek.
- Znalecký posudek prodávající hodnotí a záleží opět na něm, zda při reklamaci změní své stanovisko – pokud opět nebude reklamace uznána a máte pocit, že jedná protiprávně, můžete se obrátit na soud s tzv. občanskoprávní žalobou.
- Reklamační řád nesmí krátit vaše spotřebitelská práva, a to i v případě, když ustanovení podepíšete.
- Co je psáno, to je dáno. Chtějte po prodejci reklamační protokol o přijmutí i vydání reklamace s detailním popisem a všemi náležitostmi.
Nenechte se nachytat aneb co na to občanský zákoník
- Chtějí po vás reklamaci v originálním obale a účtenku o nákupu? Toto klišé patří mezi nejčastější, a i když může být uvedené v reklamačním řádu, je v rozporu se zákonem. Původní obal není potřeba a účtenku můžete nahradit jiným důkazem o nákupu (výpisem z účtu, výpovědí svědka a dalšími způsoby).
- Liší se slibovaná délka na záruku zboží? Platí ta delší, nebo uvedená ve smlouvě.
- Tvrdí vám obchodník, že je záruční doba přesně dva roky od nákupu? To neplatí, pokud zboží reklamujete – o dobu reklamace, tedy času, kdy jste výrobek nemohli užívat, se záruční lhůta prodlužuje.
- Reklamovat nemusíte pouze v prodejně, kde jste zboží koupili, ale i v ostatních provozovnách.
- Dostali jste při reklamaci nový výrobek? Ode dne převzetí běží nová záruční lhůta v délce dvou let.
- Nechtějí vám vrátit peníze? Nárok na vrácení peněz v 6 měsíční lhůtě máte pouze tehdy, pokud zvolený postup reklamace není možný nebo výrobek obsahuje více vad během jedné reklamace.
- Právo na vrácení peněz a odstoupení od smlouvy máte také v případě, pokud obchodník nedodrží zákonem danou 30 denní lhůtu na vyřízení reklamace (pokud se nedohodnete na delší lhůtě).
IČO a reklamace
Pokud chcete reklamovat zboží koupené na živnostenský list, máte sice výhodu v tom, že si ho můžete dát do nákladů, ale přicházíte tím jako spotřebitel o zákonem danou ochranu. Co to znamená v praxi?
- Právnická osoba nikdy nemůže být spotřebitelem.
- Na výrobek neplatí záruka v délce 24 měsíců, ale zpravidla 6 – 12 měsíců.
- Přesná záruční lhůta je uvedena ve všeobecných obchodních podmínkách.
- Prodejce odpovídá pouze za vady v okamžiku převzetí.
- Délka lhůty pro vyřízení reklamace se řídí smlouvou či reklamačním řádem prodejce.
- Podnikatel při reklamaci může žádat navrácení peněz, ale nemusí je dostat.
Kam se obrátit pro radu a pomoc
Pomocnou ruku a kontrolu prodejců vám podají tyto instituce:
Sestavení posudku o oprávněnosti reklamace vám připraví soudní znalec. Vypracování posudku je zpoplatněné, ale v případě uznání reklamace vám obchodník vynaložené náklady vrátí). S mimosoudním řešením spotřebitelských sporů vám pomůže i ADR.
V případě jakýchkoli dotazů nás neváháte kontaktovat.
Další zajímavosti ze světa reklamací
Reklamace zájezdu
Reklamace dovolené a jak na to
VZOR KE STAŽENÍ - Odstoupení od kupní smlouvy - prázdná verze