Dobrý den,
o víkendu jsme se vrátili s rodinou z dovolené v Řecku, kterou jsem zařizovala s cestovní kanceláří v květnu tohoto roku. Podle katalogu a informací při prodeji se mělo jednat o rodinný hotel (5*) v klidné lokalitě s blízkou pláží. Místo toho nás delegát uvedl do hotelu 4* v centru města (s bary, diskotékami a mořem vzdáleným 12 km) s příslibem, že se jedná o chybu a ubytování pouze na 1 noc.
Druhý den a bohužel ani třetí den se situace nezměnila a delegát hledal stále výmluvy. Manžel tedy na vlastní pěst a náklady zajistil ubytování jinde a nakonec jsme si vše zařizovali sami (až na odlet zpět).
Vše mám nafocené, ve smlouvě o zájezdu je uvedené pouze číslo zájezdu, ne podrobnosti. Mohu se nějak bránit a dovolenou reklamovat?
Děkuji a zdravím, K. Svobodová
Vážená paní Svobodová,
Vaši nepovedenou dovolenou jistě reklamovat můžete. Nový občasný zákoník (NOZ) tuto možnost zmiňuje jako „újmu za narušení dovolené“ (§ 2543).
Důležité je, co máte uvedené ve smlouvě (popř. podmínkách) k zájezdu. Pokud, jak píšete, je uvedeno pouze katalogové číslo, doporučujeme zájezd podle čísla v katalogu či webových stránkách společnosti dohledat a k reklamaci přiložit i s popisem vybavení a dalšími službami. Ve své reklamaci se následně odkážete na popis inzerovaného zájezdu.
Dokumentace ubytování je jistě vhodná. Pokud máte možnost, doporučili bychom k reklamaci doložit i seznam kontaktů na svědky, kteří měli například podobný problém nebo nejlépe prohlášení delegáta, že vám lepší ubytování nebyl schopen podle smlouvy zajistit. Ale i bez těchto důkazů je reklamace dovolené možná.
Ve vašem případě bychom kromě reklamace smluveného hotelu a jeho umístění požadovali také uhrazení vzniklých nákladů se zařizováním hotelu slíbené úrovně (cena za ubytování, doprava na místo, úhrada ceny telefonátů...). Do vaší reklamce by bylo možné zahrnout také nehmotnou újmu způsobenou stresem a komplikacemi, jejichž zdrojem bylo neochotné jednání delegáta a nevhodné ubytování.
Pro reklamaci dovolené můžete využít reklamační protokol cestovní kanceláře (agentury, cestovního portálu pro prodej zájezdů...), ale pokud dodržíte všechny náležitosti, můžete vytvořit i vlastní reklamační dokument, který nejlépe osobně předejte prodejci zájezdů a nechte si jeho převzetí potvrdit.
Co vše musí dokument pro reklamaci dovolené obsahovat?
Dovolenou můžete reklamovat do jednoho měsíce po návratu. Více se dočtete v článku Reklamace zájezdu a kdy ji využít. Pokud byste potřebovala s reklamací pomoci, neváhejte se na nás obrátit.
Děkujeme za Váš dotaz a přejeme kladné vyřízení reklamce.
Zdraví Vás Advokátní kancelář Králík & Pavlík