S přibývajícími slunečnými dny přibývá na cestách mnoho cyklistů. A protože cyklistka v posledních letech stále stoupá v oblibě, ať už na kole či elektrokole, přibývá bohužel i kolizí a nehod. Připravili jsme proto malý náhled do toho, jak střet s cyklistou řešit, na jaké odškodnění má cyklista nárok a také doporučení pro všechny, co často jezdí na kole.
Cyklisté jsou v provozu zranitelnější a při kolizi nesou i vyšší riziko těžších následků. To vedlo v roce 2022 k novele zákona, jenž nyní řidičům ukládá, aby při předjíždění cyklistů dodržovali odstup 1,5 metru, nebo jeden metr v oblastech s omezením rychlosti na 30 km/h. Tato novela může pomoci snížit nehodovost, ale i přes toto opatření stále k nehodám dochází. Pokud se prokáže, že viníkem nehody je řidič, má poškozený cyklista nárok na odškodné, které bude hrazeno z povinného ručení řidiče.
V případě, že nehodu způsobil řidič – zaměstnanec v rámci své pracovní doby, může být uplatněna náhrada škody po jeho zaměstnavateli nebo z povinného ručení. Řidič za škodu neodpovídá v případě, že k nehodě došlo v důsledku poruchy auta. Pokud jste v pozici poškozeného cyklisty, máte nárok na odškodné, které lze vyřešit dohodou, tj. mimosoudně a v případě, že se s viníkem nedomluvíte, je možné využít k uplatnění náhrady škody přestupkové či trestní řízení.
Předání dokumentů advokátovi: Nehodu způsobil cyklista
Cyklisté mají nejen práva, ale samozřejmě také povinnosti, včetně náhrady škody, kterou mohou způsobit. Pokud je cyklista shledán vinným, musí škodu uhradit, přičemž využít může například pojištění odpovědnosti z odpovědnosti vůči třetím osobám nebo cestovního pojištění, které pokrývá škody způsobené v zahraničí, s důrazem na dostatečnou pojistnou částku k pokrytí škod.
Elektrokola rok od roku zažívají rozmach a jsou již samozřejmou součástí dopravního provozu. Jsou však specifická svou vyšší hmotností, vyšší rychlostí a odlišnými jízdními vlastnostmi. Navíc, mnoho cyklistů, hlavně starších, neuznává nošení helmy, což zvyšuje riziko vážných zranění. Vzhledem k možnosti způsobení škody je doporučeno mít pojištění odpovědnosti, které pokrývá náklady spojené s úrazy nebo poškozením majetku.
Doporučujeme nosit helmu vždy při řízení elektrokola či kola, jelikož nemůže z tohoto důvodu pojišťovna krátit případné pojistné plnění. V jednom případu dokonce soud dovodil 80 % spoluúčast cyklistky s odkazem na znalecký posudek, podle kterého
80 % cyklistů, kteří utrpěli smrtelné zranění hlavy a neměli při jízdě přilbu, by přežilo, pokud by tuto přilbu měli.
Od 1.4. 2024 je účinná nová právní úprava o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (nově zákon č. 30/2024 Sb.). Podle tohoto zákona o povinném ručení je nutné sjednat si pojištění pro každé vozidlo, jehož hlavním zdrojem pohybu je motor, pokud překračuje rychlost 25 km/h nebo váží přes 25 kg a jede rychleji než 14 km/h. Patří sem nejen elektrokola, ale také elektrokoloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktůrky a další.
Zjednodušeně, elektrokola dělí na dvě skupiny:
I když není nutné sjednávat povinné ručení pro všechna elektrokola, doporučuje se pojištění odpovědnosti, které pokryje škody na majetku nebo zdraví třetích osob. Navíc je vhodné mít pojištění majetku pro případ krádeže elektrokola.
V případě nehody s kolem, kdy je cyklista poškozen, může situaci značně komplikovat nejen zdravotní újma, ale i složité jednání o odškodnění. V těchto okamžicích je neocenitelnou pomocí advokátní kancelář Králík & Pavlík, která se specializuje na právní aspekty odškodnění v dopravních nehodách.
Naše kancelář nabízí odborné právní služby, které zahrnují zastupování poškozeného před pojišťovnami i v soudních sporech, pomáhá efektivně řešit nároky na náhradu škody a zajišťuje, aby byla práva poškozených řádně hájena. S námi máte jistotu, že vaše záležitost bude řešena rychle a s maximálním možným ohledem na vaše potřeby a právní nároky. Kontaktujte nás.