Vážený pane doktore,
ráda bych Vás požádala o radu ohledně omylem zaslané platby. Při posílání platby přes internetové bankovnictví jsem se uťukla v čísle účtu a platba po potvrzení přes SMS rovnou odcestovala do světa. Všimla jsem si toho až po několika dnech, kdy jsem byla upozorněna, že je neuhrazená faktura po splatnosti. Jedná se o částku několika tisíc za nákup oblečení.
Zajímalo by mě, jestli mám nárok na vrácení peněz? A jaká je pravděpodobnost, že mi peníze vrátí?
Děkuji, Zuzana K.
Vážená paní Zuzano,
překlep na klávesnici se stává běžně a omyly s chybně zaslanou platbou jsou na denním pořádku. Jedná se o bezdůvodné obohacení, a proto se na tuto skutečnost myslí i v zákoně (konkrétně § 2991 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. NOZ) a tento majetkový prospěch musí dotyčný vrátit. Pokud tak neučiní, hrozí soudní žaloba a následně i exekuce. Na špatně zaslané peníze samozřejmě máte nárok.
Ideální situace je, pokud peníze odešlete férovému člověku, který vám je přepošle zpět sám od sebe. V případě, že odešlete peníze na účet, který neexistuje, obdržíte platbu v brzké době zpět. Ať už se stala kterákoliv z možností, podejte do banky co nejdříve žádost o vrácení platby (chybně provedené platební transakce). Formuláře k této žádosti mívají banky na svých internetových stránkách. Zažádat můžete u některých bank i telefonicky, lepší je ale mít písemný záznam v případě, že byste svůj postup musela v budoucnu dokazovat. Některé banky mají tuto službu zpoplatněnou.
Žádost by měla obsahovat údaje o plátci i příjemci platby, bankovní spojení, výši platby a termín její splatnosti. Banky také požadují doklad, ze kterého je zřejmé, že došlo k chybě (faktura, výpis z účtu na pravidelně opakující platby, smluvní ujednání).
Na základě tohoto dokumentu Vaše banka zkontaktuje banku příjemce platby. Poté je nutné vyčkat nějakou dobu (do 1 měsíce), zda Vám platba bude vrácena. V případě, že vám platbu nevrátí, přichází fáze prolomení bankovního tajemství – tedy chvíle, kdy se budete muset přímo obrátit na banku, která vede účet neoprávněného příjemce, s písemnou žádostí o sdělení identifikačních údajů příjemce a Vy musíte vymáhat vrácení plnění přímo po příjemci sami. K tomu, abyste kontaktní údaje od banky příjemce získala, musíte podle § 38 ods. 6 zákona o bankách prokázat, že se skutečně jedná o chybně zaslanou platbu. Počítejte také, že předání těchto údajů je zpoplatněné, a to výší věcných nákladů banky.
Pokud jste dotyčného bez výsledku kontaktovala, přichází řada na soud. Jako první krok je nutné podat žalobu na bezdůvodné obohacení, do které můžete zahrnout i zaplacení soudních výloh a nákladů spojených s vymáháním platby. Jestliže neoprávněný příjemce platbu nevrátí během soudního řízení, může proces skončit exekucí.
Problém může nastat ve chvíli, kdy je dotyčný již v exekuci a vaši platbu mu zabavil exekutor.
Pro více informací nás kontaktujte
Setkali jsme se i s mýtem, který mezi lidmi panuje, a to je představa, že když někomu nedopatřením přistanou peníze na účtu a nikdo o ně nepožádá (popř. je dotyčný nevrátí), stávají se po uplynutí promlčecí lhůty jeho právoplatným majetkem. To je ale mýlka – bezdůvodné obohacení má speciální délku promlčecí lhůty, která je v tomto případě 10 let ode dne, kdy k bezdůvodnému obohacení došlo a dotyčný během této doby musí obnos vrátit.
Vlastníkovi financí vzniká rovněž nárok na úrok z prodlení, který se pohybuje okolo 8 % ročně. Proto ten člověk, který byl neoprávněně obohacen, musí obnos vrátit bez zbytečného prodlení po výzvě, aby nebyl požadavek vlastníka financí navýšen ještě o tento úrok, popř. další náklady.
Paní Zuzano, věříme, že jsme Vám s Vaším případem poradili a přejeme hodně štěstí s řešením této nemilé situace. Pokud by se případ vyvinul do stavu, kdy by Vám dotyčný platbu nechtěl vrátit, neváhejte se na nás obrátit a rádi Vám pomůžeme s žalobou i zastoupením u soudu, který v těchto případech v naprosté většině dopadne ve prospěch poškozeného.
Zdraví Vás Advokátní kancelář Králík & Pavlík